Jak prodat byt v osobním vlastnictví?

Jak prodat byt v osobním vlastnictví?

Máte byt v osobním vlastnictví a uvažujete o jeho prodeji? Prodej vašeho bytu můžete uskutečnit sami a nebo si na pomoc přizvat odborníky, tedy realitní kancelář. Pokud zvolíte prodej bytu svépomocí, počítejte s tím, že dané období bude opravdu velmi náročné. Celý proces vám zabere spousty času i energie.

 

1. Podklady k prodeji bytu

  • List vlastnictví,
  • snímek z katastrální mapy,
  • nabývající titul
  • a případně další listiny (plánky, apod.).

Ceny některých poplatků  LV (list vlastnictví) 100,- Kč, opis nabývacího titulu 50,- Kč / 1 stránka, apod.

 

2. Určení reálné tržní ceny bytu, neboli odhad

Nejjednodušší způsob je pořídit si odhad, ten může stát 3,5 tis., ale i 7 tis. Kč (záleží na velikosti a typu nemovitosti)

Další možnost je je porozhlédnout se na realitních serverech a zde zjistit, v jakých cenových relacích se pohybují stejné nemovitosti ve vašem okolí. Danou cenu snižte o 20 % (většina inzerentů své nemovitosti nadhodnocuje). U této metody bohužel nezohledníte veškeré detaily Vaší nemovitosti.

                                              

3. Fotografie prodávaného bytu

Je možné si pozvat fotografa, pokud se na to necítíte. Fotografie jsou opravdu důležité, jelikož je to vůbec, to první co musí zájemce zaujmout. Pokud se tak nestane, nepřijdou se ani podívat. Nezapomeňte byt tzv. odosobnit, fotografie by neměli obsahovat Vaše osobní věci.

Další velké plus bude půdorys dané nemovitosti, v případě vhodnosti i video.

 

4. Inzerování nabízené nemovitosti

Pokud chcete prodat nemovitost rychle a za dobrou cenu, je potřeba využít musíte využít všech dostupných kanálů, jako jsou inzertní servery, sociální sítě, PPC reklamy, apod. Databázi zájemců o koupi jako realitní kancelář si pravděpodobně nevedete, tím pádem nemovitost půjde vždy do inzerce.

Nemovitost můžete inzerovat sami nebo uzavřít smlouvu s realitní kanceláří, realitní makléři navíc vedou zmíněné databáze zájemců, čímž jde prodej mnohdy urychlit.

Cena inzerce

  • V případě vlastní inzerce = 3.000 - 50 .000 Kč - podle reálnosti kupní ceny a tedy i doby inzerce.
  • V případě prodeje s realitní kanceláří je tato cena zahrnuta v odměně, kterou si účtují. Většinou jde o 5 % z kupní ceny prodávané nemovitosti, ale zahrnuje veškeré z uvedených poplatků.

 

5. Právní servis, zaplacení kupní ceny do úschovy a příprava, či korekce kupní smlouvy

Cena právních služeb se liší advokát od advokáta, jedná se o 10.000 až 30.000 Kč - podle složitosti smlouvy. Tato cena by samozřejmě měla zahrnovat i úschovu financí po dobu přepisu nemovitosti na katastru.

                                              

 

6. Podpis kupní smlouvy, návrh na vklad a podání návrhu na vklad

Kupní smlouva musí být ověřená, návrh na vklad nikoli. Poplatek za návrh na vklad na katastru činí 2.000,- Kč za každý vklad. Pokud se kupovaná nemovitost kupuje na hypotéku, musí se vložit zástavní smlouvy banky také na katastr a to jako 1. v pořadí, za tento úkon si také katastr nemovitostí účtuje poplatek 2.000,- Kč.

Lhůta katastru nemovitostí na přepis činí 20 dnů.

U nás i tyto poplatky jsou započteny v naší odměně, bohužel není tomu vždy a ve všech realitních kancelářích.

 

7. Po přepsaní nemovitosti a odeslání kupní ceny z úschovy

Předání nemovitosti novým majitelům, opsání jednotlivých stavů a zajištění přepisu energií.  Zajištění přepisu energií je důležité, aby nedocházelo k následné spotřebě na původního majitele.

U nás tento přepise elektřiny i plynu zajistíme při předání nemovitosti.

 

8. Podání přiznání k dani z příjmů

Je potřeba podat ve zdaňovacím období následujícího roku. Od daně z příjmů jsou osvobozeny osoby, které nemovitost vlastnily minimálně 10 let nebo v ní minimálně 2 roky bydlely.
Jedná se o rozdíl v ceně mezi kupní a prodejní cenou. Zmíněný rozdíl, lze ponížit o náklady související se zhodnocením nemovitosti. Daň poté činí 15 % z daného rozdílu.

 

9. Podat přiznání k dani z nemovitosti

Do 31. 1. následujícího kalendářního roku. Dnes už existují online formuláře, je potřeba pouze správně vyplnit vše potřebné. Doporučujeme mít k dispozici znalecký posudek, kde najde potřebné informace o nemovitosti.

 

 

Při prodeji nemovitosti přes realitní kancelář, by veškeré poplatky měly být zahrnuty v odměně realitní kanceláře, krom daní. Realitní kancelář provede prodávajícího i kupujícího do bodu č. 7, do tzv. předání nemovitosti. V dalších dvou bodech však může být také nápomocna. Navíc šetříte svůj čas a veškeré kroky jsou v rukou odborníka, který se v tom skvěle vyzná.

Další podstatným bodem je skutečnost, když přijdou zájemci, kteří si byt chtějí koupit na hypotéku. Lepší realitní kancelář, by měla být schopna nabídnout kupujícím financování a vyřešit vše tzv. pod jednou střechou. Je to mnohdy lepší a rychlejší, protože se vše koordinuje a nevzniká situace, kdy tzv. pravá ruka dělá něco jiného než levá.

Kde inzerujeme?